Lokaty Bankowe

Jak kredytodawca powinien informować kredytobiorcę o ofercie?

Na rynku kredytowym występuje wiele podmiotów, które nieustannie walczą o klientów. Banki detaliczne, prywatne firmy pożyczkowe z sektora pozabankowego, przedsiębiorstwa z krajowym lub międzynarodowym kapitałem, prywatni inwestorzy, sektor pożyczek społecznościowych to najpopularniejsze rozwiązania. Oczywiście każda działalność związana z udzielaniem pożyczek posiada pewien schemat reklamowy. W jaki sposób jednak należy zgodnie z prawem przekazywać informacje o ofercie, aby nie narazić się na konsekwencje formalno – prawne? Wejdź na kredytomania kredyt gotówkowy - dobre rady na tym portalu.

Kredytodawca posiada odgórny obowiązek informowania klienta o warunkach udzielenia kredytu gotówkowego i to przed podpisaniem umowy. Takie normy zwiększają w znaczący sposób bezpieczeństwo współpracy. Klient oczywiście może, ale nie musi dopytać o szczegóły oferty. Warto to jednak robić dla wykazania większej odpowiedzialności ekonomicznej. O co konkretnie pytać? O wskaźnik rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania (RRSO), a także o warunki dodatkowe występujące w umowie. Warto wiedzieć, ile faktycznie zapłacisz, czy masz możliwości konfiguracji umowy już po jej podpisaniu. Większość informacji o ofercie popularnych kredytodawców pojawia się w multimedialnych porównywarkach kredytowych. Porównywarka to bardzo dobre narzędzie. Dzięki niemu sprawdzisz, czy masz w ogóle szansę na podpisanie umowy przy określonej zdolności kredytowej. Taka wiedza jest bardzo ważna, ponieważ nie osłabiasz zdolności kredytowej. Każdy wniosek o pożyczkę to automatyczne przekierowanie do bazy Biura Informacji Kredytowej. Zbyt wiele zapytań o pożyczkobiorcę to spory problem względem wiarygodności. Zamiast tracić pozycję negocjacyjną przez wysyłanie wniosków do przypadkowych kredytodawców lepiej wcześniej sprawdzić wiadomości o pełnych warunkach podpisania umowy.

Normy przekazywania informacji o kredycie

Wszystkie dane dotyczące kredytu należy podawać w formacie maksymalnie przejrzystym, jasnym i bez perspektywy wielu interpretacji. Przekaz nie może budzić wątpliwości, co do podjęcia dalszego działania. Jeżeli masz wrażenie, że informacja od banku lub regulamin wymaga fachowego wyjaśnienia to oznacza, że nie spełnia norm ustawy o kredycie konsumenckim, a to już jedna z podstaw do walki formalno – prawnej. Instytucje finansowe stopniowo rezygnują również z niewyraźniej czcionki, z wpisów tworzonych małym drukiem, ze zmiany układów na mniej czytelne. Ukrywanie pewnych danych w reklamie jest działaniem mało etycznym i niezgodnym z warunkami ustawowymi. Większość problemów reklamowych można przekierować do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Informacja kluczem do uczciwego kredytu

Aktualnie większość warunków udzielania kredytu porównasz w internecie, a nawet przekierujesz się bezpośrednio do kalkulatora pożyczki i do konkretnego wniosku. Przeliczanie oprocentowania, lektura regulaminu instytucji pożyczkowych, monitorowanie raportów UOKIK, a także listy ostrzeżeń Komisji Nadzoru Finansowego to praktyki przydatne przede wszystkim świadomemu konsumentowi w branży finansowej. Banki oczywiście również zyskują na transparentności oferty, bo przyciągają tylko pewnych klientów. Poza tym już sam fakt właściwego przekazywania informacji daje pewną przewagę konkurencyjną. Zmienia się też postrzeganie pożyczkodawców w kierunku uczciwego traktowania klienta detalicznego. A to może wygenerować większy popyt na kredyty gotówkowe i inne instrumenty zadłużeniowe. Co myślisz o reklamach kredytów gotówkowych i czy wprowadziłbyś drobne poprawki do obecnych norm?